اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

یگان میراث بانان افتخاری تشکیل می‌شود

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: با دستور وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور یگان میراث بانان افتخاری تشکیل می‌شود.

یگان میراث بانان افتخاری تشکیل می‌شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور در نشست خبری روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی اظهار داشت: ‌انجمن بین‌المللی موزه‌ها شعار برابری، تنوع و فراگیری را مطرح کرده که تاکید به جایگاه‌های موزه‌ها از یک سو و از سوی دیگر به عدالت و تنوع‌های فرهنگی اشاره می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: باید برای همه موزه‌ها با توجه به فرهنگ و اقوام بتوانیم حمایت‌های ویژه‌ای داشته باشیم و آغاز سال میراث فرهنگی از همین هفته آغاز می‌شود.

 معاون میراث فرهنگی کشور بیان داشت: تا امروز 62 موزه در سطح کشور ایجاد شده است که 39 موزه خصوصی، 17 موزه تخصصی، 6 موزه وابسته به وزارت میراث فرهنگی و 70 موزه نیز تا کنون به سیستم الکترونیکی مجهز شده است.

طالبیان گفت: حدود یک صد هزار شی فرهنگی و تاریخی مستند سازی شده است و 8600 شی فرهنگی کار مرمت آن آغاز شده است.

وی افزود: حدود 1783 شی نیز به کشور استرداد داده شده که امیدواریم شئی فرهنگی و تاریخی کشور ما که در دیگر کشورها وجود دارد هر چه سریع‌تر به کشور بازگردد.

 معاون میراث فرهنگی کشور درباره پرونده‌های ثبت جهانی نیز اظهارداشت: پرونده اورامانات تا آخر تابستان ثبت جهانی آن ارزیابی می‌شود و پرونده راه‌آهن شمال به جنوب به طول 1400 کیلومتر نیز که جزو مسیر پر از آثار تاریخی محسوب می‌شود در حال ارزیابی است.

طالبیان یادآور شد: دستورالعمل عمومی برای حریم آثار ملی که تقریبا بسیاری از بناهای تاریخی حریم ندارند بررسی آن به اتمام رسیده و از سوی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به استا‌ن‌ها ابلاغ می‌شود. بنابراین بناهای تاریخی که حریم ندارند با این دستورالعمل تکلیف‌شان روشن خواهد شد.

وی گفت:‌یکی دیگر از طرح‌ها یگان میراث بانان افتخاری است که دستورالعمل آن آماده شده و با دستور وزیر اقدامات لازم در این خصوص انجام می‌شود.

 معاون میراث فرهنگی کشور بیان داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشورمان موزه‌ها به صورت آنلاین به فعالیت خود ادامه دادند و امروز نیز سایت EMIRAS.ir برای همه موزه‌های کشور راه‌اندازی می‌شود و تلاش می‌کنیم که بسترهای الکترونیکی در تمامی موزه‌های کشور انجام شود. 

طالبیان خاطرنشان کرد:‌امسال برای ثبت جهانی پرونده کاروانسراهای کشور را نیز در دستور کار داریم که در این خصوص باید مرمت‌های زیادی صورت بگیرد و کار سختی را در پیش رو داریم. 

وی تاکید کرد:‌در حال حاضر 710 موزه در کشور داریم که با وجود مشکلات و محدودیت‌های شیوع ویروس کرونا فعالیت در آنها متوقف نشده است.

 معاون میراث فرهنگی کشور یادآور شد:‌طی سال گذشته 2500 پروژه در سطح کشور در حوزه میراث فرهنگی اجرایی شد که این موضوع یک رکورد جدید است  و باعث افتخار است که مردم به حفاظت، مرمت و احیای موزه‌ها روی آوردند.

طالبیان بیان داشت:‌ما هر ساله در راستای هفته موزه و میراث فرهنگی برنامه‌هایی داریم و در این خصوص نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی یکسری از برنامه‌ها با همت اداره کل موزه‌های کشور برگزار می‌شود.

در ادامه این نشست کارگر مدیرکل موزه‌های کشور اظهار داشت: در طول 57 سال 43 موزه در کشور ایجاد شده و از سال 57 تا 92 قریب به 35 سال 403 موزه در کشور ایجاد شده است و در 7 سال گذشته 240 موزه در کشور ایجاد کرده‌ایم.

وی گفت:‌افزایش تغییر نگاه جامعه به موزه و میراث فرهنگی می‌تواند موجب رشد موزه‌ها و فرهنگ کشور شود و نشان می‌دهد که مردم علاقمندی به فرهنگ گذشته کشور دارند. 

 مدیرکل موزه‌های کشور گفت: از 240 موزه‌ای که طی 7 سال در کشور ایجاد شده 158 موزه آن  خصوصی بوده و نگاه جامعه به این موضوع تغییر کرده است. 

کارگر بیان داشت: در حال برنامه‌ریزی هستیم که در سال آینده که ورود به قرن 15 را داریم با یک پشتوانه کمی و کیفی این قرن را آغاز کنیم.

وی افزود:‌یکی دیگر از برنامه‌هایی که داریم فروش بلیت موزه‌ها به بخش خصوصی سپرده می‌شود و الکترونیکی خواهد شد که میزان افزایش صد در صدی درآمدهای موزه‌ها می‌شود ومی‌توانیم مخاطبان را از این طریق پایش کنیم.

 مدیرکل موزه‌های کشور در مورد برگزاری نمایشگاه‌های اشیاء تقلبی گفت:‌این نمایشگاه در سال‌های گذشته برگزار می‌شده و قصد داشتیم که آن را مجددا برگزار کنیم که با شیوع ویروس کرونا فعلا برگزاری این نمایشگاه کنسل شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول